Biznesmenów

TaksovichkoF: Jak Petersburger konkuruje z Uberem i Yandex.Taxi

Osobisty asystent odpowiada za harmonogram pracy Igora Rudzija. Najwyraźniej jest tak nasycony, że nie pozwala na 10-minutowe opóźnienie w wywiadzie. Rudziy jest właścicielem kilku firm, z których najbardziej znanymi są GruzovichkoF i TaksovichkoF. Istnieje również usługa dostawy „Dostajewski”, call center „Businessphone”, zakład przetwórstwa mięsnego „Aleshkin Zori”. Z którym prowadzi wspólny biznes, Rudziy nie mówi - woli sam udzielać wszystkich wywiadów. Życie wokół postanowiło porozmawiać z założycielem firmy transportowej po tym, jak TaksovichkoF jako pierwszy zareagował na konsekwencje ataku terrorystycznego w petersburskim metrze, wypuszczając na linię bezpłatne samochody i rozpoczynając bezpłatny transport pasażerów. Zapytaliśmy Igora, jak najpierw uruchomił ładunek, a następnie taksówkę pasażerską, i czy łatwo jest mu poradzić sobie z takimi gigantami, jak Yandex, Uber i Gett.

Zdjęcia

WIKTOR JULIW

„TaxovichkoF”

Rozpoczęcie projektu - 2014 rok

Wielkość inwestycji w pierwszym roku - 200 milionów rubli

Liczba samochodów - 7 000

Przychody za 2015 r (według Kommersant.Kartoteki) - 68 milionów rubli

„Of”

Uważam się za Petersburga, chociaż nie urodziłem się tutaj. Pochodzę z rodziny personelu wojskowego, a kiedy byłem w szkole, zmieniłem 14 miejsc w ośmiu klasach. Ale przez ostatnie 20 lat mieszkam w Petersburgu.

Wraz z moimi partnerami zacząłem zajmować się transportem towarów w 2008 roku, chociaż ukończyłem uniwersytet z dyplomem z bankowości. Potem po prostu szukaliśmy nierozwiniętej niszy, w której nie było większych graczy. Potrzebowaliśmy niskiego progu wjazdu: nawet teraz, aby wejść na rynek taksówek dla ciężarówek, wystarczy kupić jedną ciężarówkę i jesteś w biznesie. Dziesięć lat temu w umysłach ludzi nie było zrozumienia, że ​​można zabrać i zamówić transport rzeczy. Zaczęliśmy generować popyt, aby spopularyzować tę usługę, a reszta graczy już się do nas dostosowała. Powiedzieliśmy, że teraz nie trzeba nikogo szukać: możesz do nas zadzwonić, a my dotrzemy za 15 minut, niczego nie zepsujemy i zapewnimy wszystko bezpieczne. Zrobiliśmy to za pomocą dużej ilości reklam - jest to Internet, reklama zewnętrzna, PR i wszelkie działania, z których firma korzystała zarówno wtedy, jak i teraz. Kampania reklamowa była powiązana z odpowiednią ceną, a my początkowo monitorowaliśmy jakość. Wynik nie był długo oczekiwany.

Kiedy zaczynaliśmy, tak naprawdę nie zawracaliśmy sobie głowy nazwą - pierwsza firma transportowa nazywała się Megagruz. Jednocześnie zdaliśmy sobie sprawę, że konieczne było utworzenie wielu witryn satelitarnych w celu zwiększenia ścieżki sprzedaży. Dla nich konieczne było szybkie wymyślenie dziesięciu nazw i zrobienie tylu stron docelowych. Zacząłem coś mówić - „Armada Trans”, „Gruzovichkof”, „Trans Plus” ... Myśleliśmy, że w nazwie „Gruzovichkof” jest coś takiego. Po tym nie były wymagane żadne wysiłki menedżera marki.

Taxi

TaksovichkoF pojawił się w 2014 roku. To był logiczny krok: w końcu pierwotnie byliśmy zaangażowani w taksówkę, tylko z większym bagażnikiem. Zrobiliśmy to samo: przyjmowaliśmy zamówienia przez telefon, dotarliśmy szybko, zapewnialiśmy dobrą obsługę. Nawet klienci GruzovichkoF pytali nas o taksówkę. Zdaliśmy sobie sprawę, że rozpoczęcie przyjmowania innego rodzaju transportu nie będzie trudne. Wszystkie usługi, które mogą przyjmować, przetwarzać i realizować zamówienie zostały zorganizowane. Pozostało tylko wprowadzić na linię wymaganą liczbę samochodów.

Pierwszego dnia, kiedy prowadził TaksovichkoF, we flocie firmy było 27 wynajętych samochodów. Zaangażowani byli zarówno prywatni kierowcy, jak i partnerzy. Ale nie zgadywaliśmy z popytem. Myśleliśmy, że będziemy się huśtać powoli, ale marka okazała się zbyt znana. Warto powiedzieć „TaksovichkoF” - i wszyscy natychmiast zrozumieli, o jakiej usłudze mówili. Pamiętam pierwszy dzień, kiedy pomyślałem: „Cholera, gdzie mogę dostać transport?” Natychmiast pobiegliśmy do wszystkich firm leasingowych, zabraliśmy wszystko, co było w Petersburgu, rozdawaliśmy ulotki kierowcom, wysyłaliśmy SMS-y i wzywaliśmy do pracy, a linia była odrywana od zamówień. Od pierwszych dni nasza flota powiększyła się, a teraz jest w niej około 1200 samochodów. Wraz z samochodami prywatnych przedsiębiorców i flotami partnerów liczba ta sięga 7 tys.

Początkowe inwestycje - w kampanię reklamową i 27 samochodów - były niewielkie. Nie mogę podać dokładnej kwoty - wtedy po prostu o tym nie myśleliśmy. I przez pierwszy rok zainwestowaliśmy około 200 milionów rubli w TaksovichkoF, które wzięliśmy z zysku operacyjnego GruzovichkoF.

Rynek

Trzy lata temu w Petersburgu było około dziesięciu różnych grup na rynku taksówek. Były to klasyczne pokoje kontrolne - takie jak taksówka Lucky. Byli agregatorzy taksówek z silnymi pozycjami - Yandex.Taxi i Gett (Uber przybył sześć miesięcy później). Istniały małe usługi drugiego poziomu z segmentu środkowego i taksówka superekonomiczna, w której nie przyjechały nawet samochody zagraniczne, ale „sześć” lub „dziewięć”. Istniała oczywiście osobna kategoria - bombowce.

W tym czasie technologia przerysowała rynek daleko i szeroko. Teraz, według moich danych, około 50–60% zamówień realizowanych jest za pomocą agregatorów. Pokoje dyspozytorskie tracą ruch, klasyczne taksówki już je straciły. Bomby pozostają tylko na stacjach - każdy, kto mógł już zainstalować aplikacje dla siebie i współpracować z Gettem, Yandexem, Uberem lub z nami.

Kiedy zaczynaliśmy, zrozumieliśmy, jakie są wady istniejącej taksówki. Wtedy, nawet jeśli zamówiłeś samochód w sprawdzonej flocie, nie było żadnych gwarancji, że brudny kierowca nie przyjdzie do ciebie, że jego samochód nie będzie wędzony i że nie zerwie od ciebie dwukrotnie więcej pieniędzy. Przeprowadziliśmy klasyczne badanie rynku, zidentyfikowaliśmy słabości i staraliśmy się czerpać korzyści z minusów. Zwiększyliśmy obsługę kontroli jakości, stworzyliśmy działy do ​​pracy z zaangażowanymi kierowcami, zaczęliśmy prowadzić nie tylko dziesięciominutowe, ale dwugodzinne sesje szkoleniowe dla kierowców i myć samochody więcej niż raz w tygodniu, ale raz dziennie.

Teraz, zgodnie z moimi odczuciami, zajmujemy jedną czwartą rynku podróży taksówkami w Petersburgu. Najważniejszą rzeczą, którą zrozumieliśmy w ciągu trzech lat, jest to, że konsument potrzebuje usługi. Jest gotów zapłacić więcej, ale za jakość. W naszej flocie znajdują się instruktorzy i trenerzy biznesowi, którzy codziennie przeprowadzają szkolenie, gdy zwalniają kierowców z linii. U nas odbywają się również tajemnicze zakupy: kierowcy otrzymują regularne zamówienie, ale zamiast klienta, na nim znajduje się usługa kontroli jakości, która ocenia stan przedziału pasażerskiego i samochodu, a także to, jak szybko przyjechał kierowca i jak komunikował się z klientem. Wszystko to wpływa na ocenę kierowcy. Bierzemy zarówno nowych kierowców, którzy nie mają doświadczenia w taksówce, jak i kierowców z doświadczeniem. Pierwsze jest oczywiście łatwiejsze. Przychodzi, mówisz: „Trzeba to zrobić”. On idzie i robi. Ci, którzy są na rynku od lat, są trudniejsi. Aby zrozumieć, czy kierowcy są zadowoleni ze wszystkiego, w parkach są ankiety, w których rejestrujemy skargi i sugestie.

Kontrola jakości działa nie tylko z kierowcami - zbieramy dane od klientów na linii przychodzącej i ich opinie, a także sami dzwonimy do dużej liczby klientów, aby uzyskać bardziej reprezentatywną próbkę.

Osobiście nie muszę prowadzić. Dlaczego przedsiębiorca powinien stać za ladą lub prowadzić? Aby zrozumieć, po pierwsze, czego chce klient, a po drugie, jakie warunki pracy ma pracownik - co uniemożliwia mu bardziej wydajną pracę. Teraz otrzymujemy informację zwrotną na temat realizacji zamówienia od 100 tysięcy klientów miesięcznie. Informacje te są absolutnie wystarczające, aby zrozumieć, co jest nie tak z naszą firmą i jak powinniśmy się zmienić.

Wszystkie błędy, które były w ciągu trzech lat, dotyczyły czegoś więcej niż poziomu taktycznego. Na przykład sami opracowujemy oprogramowanie - gdzieś zrobiliśmy niewłaściwy promień dystrybucji zamówień, co wpłynęło na opinię klientów. Ale nie było żadnych błędów, które by nas okaleczyły.

Offline i online

Trzy lata temu opcja, w której cena wycieczki składa się z czasu i odległości, działała na całym świecie, ale nie w Petersburgu. Mieszkańcy chcieli poznać stałą cenę, dlatego weszliśmy na rynek ze stałymi cenami podróży. Teraz, gdy Uber i Yandex wprowadzają stałe stawki w Moskwie, nie zamierzamy rezygnować z tego modelu. Będziemy działać w taki sam sposób, jak my sami, i tak samo jak rynek.

Duzi gracze na rynku moskiewskim twierdzą, że online stanowi 70% zamówień, ale tak nie jest. Uważam, że powiedziano to tylko po to, aby pokazać inwestorom firm informatycznych, jak fajnie jest: „Słuchaj, użytkownik wszedł do Internetu, co oznacza, że ​​warto w nas inwestować”. Szacuję, że udział zamówień internetowych w Moskwie wynosi 30%, w Petersburgu jeszcze niższy - 15-20%. Ponadto w Taksowiczu wskaźnik ten wynosi około 30%. Inni użytkownicy nadal dzwonią taksówką. Przypisuję to temu, że zaufanie do zamówień online to nie to samo, co w komunikacji na żywo. Kiedy mężczyzna zadzwonił i porozmawiał z operatorem Maszą, a ona powiedziała do niego: „Wszyscy czekajcie”, jest pewien, że wszystko jest w porządku. Kiedy zamawia samochód przez Internet, martwi się, że coś może pójść nie tak i samochód nie przyjedzie. Wiele osób, które mają naszą aplikację, nadal woli dzwonić.

Sami pokrywamy wszystkie potrzeby dyspozytorów. W naszej grupie firm znajduje się „Businessphone” - system contact center, który jest dystrybuowany w całej Rosji. Przetwarza zamówienia GruzovichkoF, TaksovichkoF i innych naszych jednostek biznesowych.

Akt terroryzmu

Kiedy dowiedziałem się, że w metrze doszło do ataku terrorystycznego, nakazałem jak najszybsze przesłanie samochodów - wszystko, co możliwe, i transportowanie klientów za darmo - wszystkich, którzy wsiedli do samochodów. Nie spodziewaliśmy się żadnych próśb ze strony władz, po prostu zrozumieliśmy, że w mieście zaczyna się straszna rzecz. Nie zrobiliśmy tego, aby jakoś się reklamować lub otrzymać wdzięczność od klientów. Doskonale pamiętam doświadczenie Moskwy podczas ataku terrorystycznego w Domodiedowo - zachowanie firm taksówkarskich i prywatnych właścicieli. Wierzymy, że Petersburg to inne miasto. Mimo to jesteśmy stolicą kultury.

Ogólnie rzecz biorąc, udało nam się usunąć dużą liczbę osób z tej niebezpiecznej strefy - ponad 6 tysięcy osób. Pracowaliśmy do trzeciej nad ranem. Inne firmy zaczęły robić to samo dla nas - firmy taksówkowe i inne sektory działalności. Cieszę się, że pozytywny przykład zainspirował takie działania. Nie zastanawialiśmy się, jakie wydatki poniosł ten dzień - prawdopodobnie w firmie były małe. Nie wszystko mierzy się w pieniądzach. Najważniejsze, że udało nam się coś zrobić.

Moskwa i regiony

W tym roku wejdziemy na rynek moskiewski. Podjęliśmy taką decyzję nie wczoraj i nie miesiąc temu. Kiedy projekt TaksovichkoF został uruchomiony w Petersburgu, wiedzieli, że będziemy go skalować, a pierwszym miastem, do którego pojedziemy, będzie Moskwa. Nadszedł czas, kiedy jesteśmy na to gotowi: opracowaliśmy model biznesowy i wiemy, jak go skalować. Niedawno rozpoczęliśmy testową kampanię reklamową i potwierdziliśmy naszą hipotezę, że rynek taksówek w Moskwie, choć nasycony, nie jest w 100% gotowy na przyjęcie nowej marki.

Równolegle rozwijamy się w regionach, teraz mamy pięć w franczyzach, do końca roku planujemy zwiększyć liczbę miast obecności do 20. Dla każdego skupiska miast nasze warunki dotyczące ryczałtowych składek i opłat licencyjnych zależą od wypłacalności populacji, od wielkości i wielkości miasta . Ryczałt wynosi 500 tysięcy rubli, tantiemy - od 2% dochodów. Ponadto partnerzy muszą zapewnić określoną ilość transportu i spełnić szereg warunków dotyczących księgi marki.

Naszym celem jest zajęcie jak największej liczby miast. Widzimy, że duzi konkurenci, w tym wszystkie agregatory, są skierowani, między innymi, na rynek transportu towarowego. Naszym zadaniem jest zrobienie tego w pierwszej kolejności. Ale to nie wyklucza wzrostu w dwóch stolicach. Moje wysiłki są równomiernie rozłożone między GruzovichkoF i TaksovichkoF, ale oprócz tych dwóch firm istnieje wiele firm, które również wymagają uczestnictwa, więc nie mogę się zbytnio skoncentrować na jednej rzeczy. Po prostu nie mam prawa, w innym miejscu mogą wystąpić problemy.

Plany

Jeśli mówimy o rynku taksówek, to wkrótce skoncentruje się on w rękach agregatorów. Tylko ich liczba jest nadal nieprzewidywalna. Najprawdopodobniej będzie ich więcej niż trzy, w tym na koszt nas. W niedalekiej przyszłości wojny cenowe będą się toczyć wśród agregatorów. W średnim okresie pozostaną agregatory Wielkiej Trójki, Czterech lub Pięciu.

Obniżki cen nie są spodziewane. Jest to normalna sytuacja gospodarcza: najpierw toczy się wojna cenowa, mali gracze są wypierani, a następnie duzi odzyskują swoje pozycje. Najprawdopodobniej taryfy tylko wzrosną. Widzimy to na przykładzie Ubera na całym świecie: kiedy firma obejmuje pozycje w miastach, powoli podnosi ceny. Konsument ostatecznie przegrywa. Ale nie wierzę, że naszą przewagą konkurencyjną jest cena. Oczekują od nas czegoś innego - jakości, wypełnienia deklarowanych obowiązków, określonego poziomu kierowców. Dlatego jest mało prawdopodobne, abyśmy byli zaangażowani w wojny cenowe.

Oprócz spółek TaksovichkoF i GruzovichkoF grupa spółek posiada kilka jednostek biznesowych. Dużymi sieciami DIY w Rosji, takimi jak Leroy Merlin lub IKEA, zarządza Outsourcing GruzovichkoF. Kiedy klient musi złożyć zamówienie - materiały budowlane lub wyposażenie wnętrz - robimy to. Istnieje również usługa dostarczania żywności przez Dostajewskiego, która stała się dość zauważalna i pożądana w Petersburgu. Niedawno uruchomiliśmy tę usługę w trybie testowym w Moskwie. Zainwestowaliśmy także w zakład przetwórstwa mięsnego - wraz z analitykami inwestycyjnymi obliczyliśmy model finansowy i podjęliśmy taką decyzję. Obecnie badamy modelowanie biznesowe car-sharingu. Podoba mi się ten kierunek, ale ma on swoje własne trudności - na przykład pod względem bezpieczeństwa. Nie jest jasne, kto jest odpowiedzialny za ten transport - podczas gdy wszyscy dealerzy samochodów starają się przenieść odpowiedzialność na firmy leasingowe.

Nie chcemy polegać wyłącznie na biznesie w dziedzinie transportu. W każdym razie rozumiemy, że rynki są ograniczone i musimy dywersyfikować. Jak każdy startup, zwłaszcza IT, stosujemy długoterminową strategię rozwoju, która nie wiąże się z szybkim zyskiem. Cały zysk operacyjny jest ponownie inwestowany w dalszy rozwój. Podczas gdy my tylko się rozwijamy. Interesuje nas wszystko, co zostanie sprzedane, od Tsvetovichkof po Vagonchikof.

Jak to naprawdę działa

Julia Galkina

Życie wokół redaktora petersburskiego

Do tej pory nigdy nie korzystałem z usług TaksovichkoF, chociaż często jeżdżę taksówką - z jakiegoś powodu nigdy nie przyszło mi to do głowy. Dzień wcześniej ściągnąłem aplikację, aby ją wcześniej przestudiować, ale okazało się, że nie ma się czego uczyć: interfejs jest intuicyjny. W dniu podróży wzywam taksówkę od kwietnia (Ochta) do ulicy Miry (Petrogradka), wybieram klasę samochodu ekonomicznego i płatność gotówką. Aplikacja obiecuje, że taksówka przyjedzie za trzy minuty, podróż zajmie 15 minut i będzie kosztować 320 rubli.

TaksovichkoF nie zawodzi w dwóch z trzech punktów, ale w trzecim - czas podróży - niespójność: w rezultacie jedziemy nie 15 minut, ale wszystkie pół godziny - na drogach są małe korki. Interesujące jest to, że samochód nie jest ekonomiczny, ale w klasie komfortu, a koszt podróży pozostaje taki sam. Kierowca o imieniu Yuri natychmiast się przedstawia, pyta, czy musi przełączyć stację radiową (odtwarzając dyskretną muzykę pop), czy temperatura w kabinie jest wygodna, czy potrzebuję ładowania i Wi-Fi. Reszta podróży jest cicho skoncentrowana. W przypadku innych uczestników ruchu podkreśla się to uprzejmie: przeskakuje, nie podcina.

13:19

W aplikacji zamawiam taksówkę.

13:22

Maszyna złożona.

13:53

Zaparkowaliśmy naprzeciwko celu na Mira Street.

13:55

Kierowca, na moją prośbę, wystawia rachunek.

Aplikacja jest wygodna, samochód jest wygodny, kierowca jest uprzejmy, koszt jest do zaakceptowania.Ale w czasie podróży TaksovichkoF mógł zorientować się bardziej realistycznie: w rezultacie prawie się spóźniłem na spotkanie.

Co myślą konkurenci?

Vladimir Isaev

serwis prasowy Yandex.Taxi

Pozytywnie oceniamy uczciwą konkurencję, która w naturalny sposób stwarza najlepsze warunki zarówno dla użytkowników, jak i kierowców. Konkurencja pomaga stworzyć nowy rynek „prywatnego transportu publicznego” w stolicy, który jest porównywalny pod względem wygody, bezpieczeństwa i mobilności z samochodem osobowym, ale jednocześnie eliminuje szereg trudności z tym związanych. W ostatnich latach samochód osobowy stał się nieefektywnym sposobem poruszania się po mieście. W większości przypadków taksówka jest wygodniejsza i tańsza, a także zapewnia znacznie większą swobodę ruchu.

Moskale wolą zamówić taksówkę głównie za pośrednictwem aplikacji, a według naszych danych Yandex.Taxi jest obecnie liderem pod względem liczby zamówień online w Moskwie. Ale mieszkańcy regionów nadal dzwonią do samochodu głównie telefonicznie. Od kwietnia nasi użytkownicy mogą zobaczyć ostateczny koszt podróży natychmiast po wskazaniu w aplikacji punktu końcowego trasy. Następnie cena podróży nie rośnie, nawet jeśli samochód wpadnie w korek. Taka innowacja znacznie zwiększyła liczbę zamówień internetowych, skróciła czas bezczynności (w Moskwie średnio o 29%) i zwiększyła zarobki kierowców (w Moskwie dochód kierowcy na godzinę zmiany wzrósł średnio o 20%).

Poważną przewagą konkurencyjną jest dostępność pełnego stosu technologii niezbędnych do działania usługi. Obejmuje to wyznaczanie tras z nawigacją uwzględniającą ruch drogowy (pomaga nie tylko zbudować najlepszą trasę dla klienta, ale także znaleźć kierowcę, który może do niego najszybciej dotrzeć) oraz technologię uczenia maszynowego, która przewiduje zapotrzebowanie na wycieczki w różnych częściach miasta i pomaga w prowadzeniu kierowcy w obszarach o wysokim popycie; algorytm wyznaczania trasy dla pieszych, który w momencie zamawiania taksówki automatycznie sugeruje, na przykład, przejście na drugą stronę drogi, aby podróż była tańsza, a taksówka przyjechała szybciej. To właśnie te technologie pozwalają Yandex.Taxi radykalnie skrócić przestoje sterowników i znacznie zwiększyć liczbę zamówień.

Obejrzyj wideo: Отзыв о работе компании Бытовки РФ ТаксовичкоФ (Październik 2019).

Popularne Wiadomości

Kategoria Biznesmenów, Następny Artykuł

Chris Stevens „App Store Millionaires”
Skrzynie

H&F studiuje jedną książkę biznesową tygodniowo i wybiera z niej najciekawsze momenty. Tym razem czytamy książkę słynnego dewelopera Chrisa Stevensa o tym, jak wygląd AppleStore wpłynął na życie zwykłych użytkowników i programistów, zamieniając niektórych z nich w milionerów, a innych w bankructwo.
Czytaj Więcej
Alexander Auzan „Ekonomia wszystkiego”
Skrzynie

Alexander AUZAN Doktor nauk ekonomicznych, profesor, publicysta, dziekan Wydziału Ekonomii Uniwersytetu Moskiewskiego MV Łomonosow Człowiek W wyniku cudzołóstwa wielkiego filozofa i ekonomisty Smitha z francuskim Oświeceniem okazał się Homo economus - wszechwiedzącym egoistycznym dranem, który ma nadprzyrodzone zdolności racjonalizacji i maksymalizacji swojej użyteczności.